top of page
  • Hoeveel kost een laadpaal?
    De prijs van een laadpaal is afhankelijk van een aantal zaken. Ten eerste kan de elektrische installatie van de woning mono- of driefasig zijn, wat verschillende kosten met zich mee brengt. Daarnaast is er de installatiekost met als grootste variabele het kabeltraject en de complexiteit van deze werken. Een ‘slim’ toestel, wat voor lagere gebruikskosten zorgt, is ook iets duurder dan een ‘dom’ toestel. Hoe dan ook moet elke situatie onderzocht worden en daarom kan je bij E-Primus terecht voor een vrijblijvende site survey en offerte. E-Primus biedt geïnstalleerde slimme Smappee laadpunten aan vanaf 1665 €.(excl.btw)
  • Wat is Load Balancing?
    De Dynamic Load Balancing is in een Smappee laadpaal standaard inbegrepen en beheert automatisch je energiestromen op de best mogelijke manier. Je moet je geen zorgen meer maken over gesprongen zekeringen want Smappee Infinity zorgt ervoor dat je gebouw binnen de grenzen van zijn vermogen blijft. Als je weinig elektriciteit verbruikt, kan je wagen optimaal opladen. Als er meer en meer zware, elektrische apparaten aanliggen, gaat er minder energie naar de laadpaal. Daarnaast kan je ook instellen dat je wagen enkel op zonne-energie mag opgeladen worden. Zo verhoog je jouw energie-efficiëntie en optimaliseer je jouw zelfverbruik.
  • Wat is Slim Laden en hoe stel ik dit in op de Smappee App?
    Smappee Smart Charging optimaliseert uw laadsessies door maximale zelfconsumptie van zonne-energie en opladen tijdens de goedkoopste perioden. Slim laden kan geactiveerd worden in de Smappee App, op onderstaande link kan je de instructie video raadplegen. Video Smappee Slim Laden
  • Kan mijn werkgever mijn laaddkosten vergoeden? (Split Billing)
    Split billing is handig als u een elektrische bedrijfswagen hebt en een laadpaal bij u thuis. Want dankzij deze optie kan u de elektriciteitskosten die gelinkt zijn aan het opladen van uw wagen automatisch factureren aan uw werkgever, of aan uw eigen zaak. Die kosten blijven dus gescheiden van uw huishoudelijke energiekosten. Hoe dat kan? · Elke laadpas heeft een unieke code die gelinkt is aan een bankrekening. · Elk geconnecteerd Smappee-laadstation heeft een ingebouwde energiemeter die zorgt voor de verrekening van het stroomverbruik. · Smappee factureert vervolgens de transacties aan uw werkgever, die ze maandelijks automatisch terugbetaalt. Wilt u split billing activeren? Dan moet u zich inloggen op uw Smappee Dashboard. U voegt de kaart "Laaddiensten" toe, hier kan je Smappee Split Billing instellen. Dit is een overeenkomst tussen u en uw werkgever. U betaalt voor split billing met uw eigen laadstation een maandelijkse abonnementskost. Ook die kost kunt u doorrekenen aan uw werkgever of uw eigen zaak.
  • Ik heb een dynamisch energie contract, hoe gaat mijn Smappee laadpaal hier mee om?
    Hoe stel je dynamische tarieven in binnen de Smappee App? Ga naar “Instellingen -> Uw Tarieven” in de app en druk op “Nieuwe tarieven instellen” om over te schakelen naar Dynamische tarieven. Selecteer de markt waarvan je de dynamische tarieven wilt ophalen. Naast dynamische tarieven kun je extra kosten en vermenigvuldigers toevoegen: Vast tarief: Een vaste kost per kWh toegevoegd aan het dynamische tarief. Multiplier: Een extra vermenigvuldiger voor extra winst of andere kosten van de energieleverancier. Belastingvermenigvuldiger: Bijvoorbeeld, als je belasting 21% is, stel dan 1.21 in als vermenigvuldiger​​. Aan het einde van de flow zie je een grafiek van de dynamische tarieven voor die dag, weergegeven als een witte lijn in de grafiek van het Elektriciteitsverbruik​​.
  • Is een keuring van de laadpaal verplicht?
    Ja, aangezien het een aanpassing is van het elektrisch verdeelbord moet dit gekeurd worden volgens de regels van het AREI. Bovendien moet u een keuringsattest voorleggen als u een premie of belastingvermindering aanvraagt voor de laadpaal. E-Primus kan voor u een afspraak regelen met een erkend keuringsorganisme. Een keuring enkele laadpaal kost +-150€ Deze keuring gaat enkel over de laadpaal installatie en de aarding, uw huisinstallatie word niet mee gekeurd. Onze installateurs zorgen er steeds voor dat de installatie volgens de AREI regels geplaatst is zodat de keuring vlot verloopt. Na betaling van de factuur ontvangt u van E-Primus een aangepast elektrisch schema van de laadpaal installatie.
  • Is een registratie van de laadpaal bij Fluvius verplicht?
    Sinds juni 2021 is het verplicht om je private laadpaal aangesloten op het laagspanningsnet met een vermogen van 5 kVA of meer aan te melden bij Fluvius. Vanaf nu kan je dat heel eenvoudig doen via Mijn Fluvius. Volgende gegevens heb je nodig bij de aanmelding op Mijn Fluvius: - De EAN-code van je bestaande elektriciteitsaansluiting. - Een kopie (scan) van het volledig ingevulde positieve keuringsattest. - soort, merk, type en serienummer van de laadpaal.
  • Kan ik als particulier een subsidie krijgen voor mijn laadpaal installatie?
    Koop je als particulier een laadpaal voor privégebruik? Dan kom je in aanmerking voor een belastingvermindering. Hoeveel bedraagt de belastingvermindering voor je laadpaal? Sinds 1 januari 2023 kan je max. € 1.750 per laadstation en per belastingplichtige inbrengen in je belastingen. Van dat bedrag krijg je sinds 1 januari 2024 nog 15% terugbetaald. Je kan nog tot 31 augustus 2024 van dit voordeel genieten. Wat zijn de voorwaarden? Voor wie: het belastingvoordeel is enkel van toepassing op particulieren die een wallbox of laadpaal aanschaffen voor privégebruik. Je bent eigenaar, vruchtgebruiker of huurder en je bent gedomicilieerd in die woning. Welk soort laadpaal: het moet gaan om een intelligent laadstation met dynamic load balancing en mag enkel maar gebruikmaken van groene stroom (via je eigen zonnepanelen of via een contract voor groene stroom met een leverancier). Plaats laadpaal: je laadpaal is gesitueerd in of aan je privéwoning of woonplaats. In dit geval geldt het fiscale voordeel enkel voor laadstations die aan je gevel hangen of op een buitenparkeerplaats of in je garage staan. Een laadpaal voor een tweede verblijf komt hiervoor dus niet in aanmerking. Datum: je moet de laadpaal tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 bij je thuis laten plaatsen. BELANGRIJK: het laadstation moet door een professional aangesloten en geplaatst worden. Een officiële keuring door een erkend keuringsmechanisme is ook vereist. Pas dan kan je de aanschaf inbrengen in je belastingen. E-Primus is een gecertificeerde professional voor Smappee Laadpalen. Hoe kan ik de belastingvermindering aanvragen? De aangifte van je aankoop doe je via je belastingaangifte. Bij je aangifteformulier ontvang je de nodige informatie over waar je het bedrag precies moet ingeven. https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/thuislaadstations
  • Is een laadpaal installatie zakelijk aftrekbaar?
    Om de aanschaf van elektrische bedrijfswagens aantrekkelijker te maken, kunnen ondernemingen genieten van de verhoogde kostenaftrek ondernemingen voor laadstations. Hoeveel bedraagt de aftrek? Voor investeringen die na 31 maart 2023 gemaakt worden, geldt een aftrekpercentage van 150% tot en met 31 augustus 2024. Wat zijn de voorwaarden? Voor wie: voor alle ondernemers, vrije beroepers of zelfstandigen. De aankoop moet over minstens 5 jaar lineair afgeschreven worden. Type laadpaal: het moet gaan om een nieuwe, intelligente laadpaal die uitgerust is met een energiebeheersysteem dat zowel de laadtijd als het -vermogen bijhoudt. Daarnaast moet je installatie aangesloten zijn op groene stroom. Toegankelijkheid laadstation: de laadinfrastructuur is minstens een deel van de dag publiek of semipubliek toegankelijk. Wil je dat niet? Dan mag je de laadpaal maar voor 100% afschrijven. Datum: voor alle laadpalen die gezet worden tussen 1 april 2023 en tot en met 31 augustus 2024 geldt een aftrek van 150%. BELANGRIJK: het laadstation moet door een professional aangesloten en geplaatst worden. Een officiële keuring door een erkend keuringsmechanisme is ook vereist. Pas dan kan je de aankoop inbrengen in je belastingen. Hoe het fiscale voordeel aanvragen? De verhoogde investeringsaftrek voor energiebesparende investeringen door bedrijven vraag je aan met behulp van een speciaal attest. Dat attest wordt afgeleverd door de regionale overheid waar de investering gebeurt. In Vlaanderen is dat het Vlaamse Energie- en Klimaatagentschap. Het attest kan je online aanvragen en voeg je toe aan je belastingaangifte voor de periode waarin de investeringen zijn gedaan. TIP: de elektriciteit die de laadpaal verbruikt om alle auto’s op te laden, kan door je bedrijf voor 100% afgetrokken worden.
  • Geld een verlaagd btw tarief op een laadpaal installatie?
    Zowel particuliere als zakelijke gebruikers kunnen bij de plaatsing van hun laadpaal genieten van het verlaagde btw-tarief (6%). De belangrijkste voorwaarden zijn: Uitvoerder van de werken: de laadpaal moet geleverd en geplaatst worden door een ervaren installateur. Steek je zelf de handen uit de mouwen? Dan betaal je 21% btw. Voorwaarden gebouw: het gaat over een privéwoning van minstens 10 jaar oud. Gebruik je het huis overwegend voor beroepsactiviteiten (meer dan 50%)? Dan geldt het voordelig tarief niet. Plaats laadpaal: het laadstation moet in je privéwoning, aan de buitengevel of in je garage geïnstalleerd worden. Ergens anders, zoals de tuin of de oprit, is het btw-tarief van 21% van kracht.
  • Hoe kan ik mijn bewakingscamera aangeven?
    Je aangifte moet elektronisch ingediend worden via www.aangiftecamera.be. Inloggen kan je zo: Via je e-ID of itsme Met een burgertoken Met een unieke veiligheidscode via een mobiele app Enkele aandachtspunten: De aangifte moet gebeuren vooraleer de camera’s in gebruik genomen worden. Deze aangifte moet jaarlijks gevalideerd en, indien nodig, geactualiseerd worden zodat alle contactgegevens en informatie over de camera nog correct zijn.
  • Wettelijke verplichtingen camerabewaking
    Installeer je een camera, dan kom je onvermijdelijk in contact met de Camerawet (de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, grondig gewijzigd door de wet van 21 maart 2018). Dit betekent dat jij, als bezitter van bewakingscamera's, de volgende drie stappen moet doorlopen om te voldoen aan deze wet: je bewakingscamera's aangeven bij de politiediensten; een register van de beeldverwerkingsactiviteiten bijhouden; een pictogram aanbrengen aan de ingang van de bewaakte plaats. Deze Camerawet is van toepassing op bewakingscamera’s. Dit zijn dus camera’s die geplaatst en gebruikt worden voor toezicht en bewaking op plaatsen om specifiek misdrijven tegen personen en goederen te voorkomen, vast te stellen en op te sporen. Enkele voorbeelden van personen die deze wet zullen moeten toepassen: Een particulier die een bewakingscamera plaatst om de ingang van zijn woning/tuin te bewaken Een zaakvoerder van een winkel die bewakingscamera installeert om de etalage of de winkelrekken te bewaken Ondernemingen die bewakingscamera’s plaatsen om hun eigendom te beschermen tegen diefstallen, beschadigingen, inbraak … Gemeentelijke overheden die bewakingscamera’s plaatsen en gebruiken op het grondgebied van de gemeente Belangrijk hierbij is het doel van de camera: toezicht en bewaking. Plaats je als natuurlijke persoon aan de binnenkant van je huis een camera voor persoonlijke en huiselijke doeleinden, dan hoef je de camera niet aan te geven. Camera’s die gebruikt worden om een familiaal evenement te filmen hoeven ook niet aangegeven te worden. Wie moet de aangifte doen? De persoon die beslist heeft om camera’s te plaatsen (de verwerkingsverantwoordelijke) is verantwoordelijk voor de aangifte. De installateurs van bewakingscamera’s kunnen hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.
  • Wordt er een onderscheid gemaakt naargelang de plaats waar ik een bewakingscamera wil hangen?
    De wet bepaalt uitdrukkelijk 3 types van plaatsen waar iemand een bewakingscamera kan installeren: "een niet-besloten plaats": dit is elke plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek. Een omsluiting kan ook visueel zijn zolang de plaatsen maar duidelijk van elkaar kunnen worden onderscheiden Voorbeelden: de openbare weg, een park, een gemeenteplein, een grote openbare parkeerplaats,… "een voor het publiek toegankelijke besloten plaats": dit is elk gebouw of elke door een omsluiting afgebakende plaats bestemd voor het gebruik door het publiek waar diensten aan het publiek kunnen worden verstrekt. Voorbeelden: handelszaken, de loketzaal van een bank, een bioscoop, een restaurant, een hotel, het openbaar vervoer , een spektakelzaal, een sportzaal, een sportterrein, een administratieve ruimte, een kerkgebouw, een kabinet van een dokter, campings,… "een niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats": dit is elk gebouw of elke door een omsluiting afgebakende plaats die uitsluitend bestemd is voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers. Voorbeelden: een familiewoning, een appartementsgebouw, een kantoorgebouw, een fabriek, een boerderij,… Voor de laatste twee types van plaatsen is het doorslaggevend criterium de bestemming die de verwerkingsverantwoordelijke eraan geeft. Een eventueel ander, al dan niet geoorloofd gebruik heeft niet meteen invloed op het toe te passen regime. Bijvoorbeeld: Het is niet omdat op de parking van een grootwarenhuis er ook andere personen komen parkeren, die geen gebruik maken van de aangeboden diensten, dat de voor het publiek toegankelijk besloten plaats (de parking) een niet-besloten plaats wordt. De Camerawet stelt ook uitdrukkelijk dat de verwerkingsverantwoordelijke van een niet-besloten plaats enkel een openbare overheid kan zijn (net gelet op de definitie van deze plaats).
bottom of page